Hideo Yokoyama - Tokyo Tapes nr. 6-4

Voor het eerst heb ik een thriller gelezen van een Japanse auteur. Trouwens, volgens mij is het überhaupt mijn allereerste boek van een Japanse schrijver. En niet de laatste, denk ik gezien dit boek.

tokyo tapes 2D


Tokyo Tapes nr. 6-4 gaat over een oude moordzaak, van 14 jaar geleden. Shoko, een 7-jarig meisje is ontvoerd en wordt later vermoord teruggevonden. Het enige wat men van de dader weet, is zijn stem want die hebben haar vader en secretaresse van haar vaders bedrijf gehoord.
De zaak is groots aangepakt, maar is niet opgelost.

Mikami is persofficier bij de regionale politie en voorheen rechercheur, in welke rol hij betrokken is geweest bij deze oude moordzaak. Hij moet de ouders van Shoko een bezoek brengen en dit brengt hem weer middenin de zaak.

Het gaat Mikami en zijn vrouw Minako privé niet voor de wind. Sinds de verdwijning van hun dochter Ayumi is hun relatie  veranderd. Deze verdwijning heeft uiteraard ook invloed op zijn presteren als persofficier.

Het boek is een dikke pil en anders dan de andere thrillers die ik lees. In dit boek wordt uitgebreid stilgestaan bij hoe de relatie tussen pers en politie is, welke (politieke) spelletjes er gespeeld worden en uiteraard leer je veel over hoe de omgangsvormen in Japan zijn, zeker wat betreft hoe men omgaat met gezagsverhoudingen en emoties.

Het tempo in het boek ligt niet heel hoog. Dat is ook maar goed ook en dat bedoel ik positief. De personages hebben duidelijke karakters en worden goed omschreven. Het is een boek waar je een tijdje voor moet gaan zitten. Het boek heeft een bijzondere ontknoping in petto, die ik niet zag aankomen.

Kortom, een aanrader voor iemand met wat doorzettingsvermogen!


Yokoyama, H. Tokyo Tapes nr.6-4, Amsterdam: Xander Uitgevers
ISBN: 9789401606479
Aantal bladzijden: 624

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Jussie Adler-Olsen - Selfies (Serie Q)

Ruth Ware - De vrouw in suite 10

Ruth Hogan - De bewaarder van gevonden voorwerpen